De Basket
De ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 halveren.
Het Wereld Natuur Fonds heeft als doel om de ecologische voetafdruk van Nederlandse winkelmandjes tegen 2030 met 50% te verkleinen. Om supermarkten te helpen dit te bereiken, heeft WWF Nederland de 'WWF-NL Basket' ontwikkeld. Met deze doelen en maatregelen kunnen voedselretailers hun impact op het milieu verminderen. Albert Heijn heeft meegewerkt aan de ontwikkeling en is de eerste supermarktketen die zich aan deze aanpak committeert. Andere supermarkten worden aangemoedigd om dit voorbeeld te volgen.
Het is urgent omdat de voedselproductie wereldwijd de grootste oorzaak is van natuurverlies en een belangrijke bijdrage levert aan klimaatverandering. Volgens het IPCC is het wereldwijde voedselsysteem verantwoordelijk voor 21-37% van de uitstoot van broeikasgassen. Er is dringend behoefte aan een fundamentele transformatie van hoe voedsel wordt geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd.
Concrete doelen
De WWF-NL Basket heeft concrete doelen, zoals in 2030 volledig ontbossings- en conversievrij zijn, zodat er geen natuur meer vernietigd wordt voor voedselproductie. Ook moet alle vis duurzaam gevangen of gekweekt zijn en moet het aandeel plantaardig eiwit worden verhoogd naar 60%. Verder zijn er doelen voor het hergebruik van verpakkingen en het verhogen van gerecycled materiaal, om het gebruik van nieuwe grondstoffen te verminderen.
Downloads
Meer weten? We hebben verschillende bestanden voor je in de aanbieding.
7 thema's
De Basket richt zich op zeven thema's met de grootste milieu-impact in de voedselsector: klimaat, ontbossing, landbouw, visserij, eetpatronen, voedselverspilling en verpakkingen. Per thema worden maatregelen beschreven die supermarkten kunnen nemen. Supermarkten hebben echter de vrijheid om zelf te bepalen hoe zij deze maatregelen implementeren. WWF-NL zal de voortgang van Albert Heijn en andere deelnemende supermarkten volgen via een monitoringsrapport. Deze aanpak is gebaseerd op de ervaringen van WWF-UK, waar bijna alle Britse supermarkten zich al hebben aangesloten.
De WWF-NL Basket wordt ondersteund door de Rationale. In dit tweede rapport wordt uitleg en achtergrond gegeven bij de gekozen maatregelen, doelen en acties uit de WWF-NL Basket. Tenslotte is er de officiële retailers-commitment die Albert Heijn als eerste supermarkt in Nederland heeft ondertekend.
Albert Heijn heeft sinds 2022 een partnership met WWF-NL. Door de samenwerking met WWF-NL bundelen we krachten om het voedselsysteem versneld te verduurzamen. Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn:
“Albert Heijn wil vanuit haar missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ een leefbare aarde overdragen aan toekomstige generaties. Hiervoor is verandering nodig in de hele voedselproductieketen, van boer tot bord. De samenwerking met WWF-NL draagt bij aan het blijven zetten van onze duurzame stappen en geeft ons een onderbouwde richting voor de komende jaren.”
Bart Geenen, Chief Conservation Officer van WWF-NL vervolgt:
“Vanuit WWF-NL zijn wij blij dat Albert Heijn de eerste supermarkt is die zich aan deze ambitieuze doelen heeft verbonden. Wij werken samen aan een voedselketen die bijdraagt aan het tegengaan van ontbossing, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, ‘Nature Positive’ landbouw en gezond voedsel voor iedereen. Zodat we met ons eten bijdragen aan een ‘Nature Positive’ wereld.”