Aardverschuiving in de palmolie-industrie nodig

Matthieu Paley

De voedings- en cosmetica-industrie schiet nog steeds ernstig tekort als het aankomt op het gebruik van duurzame palmolie en daarmee het tegengaan van ontbossing. Dat blijkt uit de zevende editie van WWF’s internationale Palmolie Scorekaart.

Hoewel een handjevol bedrijven als Unilever, FrieslandCampina en Lidl mooie en hoopvolle vooruitgang heeft geboekt, blijft de sector als geheel achter. ‘We bevinden ons op een cruciaal moment. Om het tij te keren is er meer nodig dan een aantal individuele inspanningen. Er is een aardverschuiving nodig. Elke inkoper van palmolie moet dit moment aangrijpen om grens overstijgend impact te maken op een schaal en snelheid die onze aarde nu dringend nodig heeft’, aldus WWF.

Aaron Gekoski / WWF-US

Niet duurzaam geproduceerde palmolie heeft een verwoestend effect op onze tropische bossen, iconische diersoorten als de Aziatische olifant en de tijger, lokale gemeenschappen en uiteindelijk het wereldwijde klimaat. De meeste bedrijven zegden eerder toe alleen nog duurzame palmolie in te kopen en produceren. Helaas laat de Scorekaart zien dat slechts 59 procent van alle palmolie duurzaam is geproduceerd.

Voor het onderzoek nam WWF de toeleveringsketen van 285 grote bedrijven onder de loep. Geen enkel bedrijf haalde de topscore van 24. De gemiddelde score van 14.7 toont aan dat er voor de voedings- en cosmetica-industrie werk aan de winkel is. De meeste bedrijven willen overstappen op volledig duurzame palmolie. Om deze beloftes te laten slagen, roept WWF bedrijven op om duidelijke tijdlijnen en implementatieplannen op te zetten.

Gerelateerde artikelen

Philippe T. / WWF-France

Bossenwet blijft overeind, wel jaar uitstel

De Europese bossenwet (EUDR) wordt niet aangepast. Wel wordt de invoering van de wet die ontbossing wereldwijd tegengaat met een jaar uitgesteld.
More info

European Business & Biodiversity Forum 2024: Van beter doen naar doen wat de natuur nodig heeft

Op 19 september 2024 vond de tweede editie van het European Business & Biodiversity Forum plaats in Brussel.
More info
Yasmin Hargreaves Photography

Albert Heijn en WWF bundelen krachten om ecologische voetafdruk voedselsysteem in 2030 te halveren

Albert Heijn and WWF-NL will work closely together in the coming years to halve the ecological footprint of products in fresh and sustainable chains by 2030. By signing a multi-year cooperation agreement, the parties are joining forces to accelerate the sustainability of the food system.
More info

Sign up for the newsletter

Sign up for our bi-monthly newsletter. We'll inform you about new insights and tools for business and you'll get updates about major WWF projects and tips for sustainable entrepreneurship.