European Business & Biodiversity Forum 2024: Van beter doen naar doen wat de natuur nodig heeft
This content is in Dutch. Would you like more info? Please Contact us!
Op 19 september 2024 vond de tweede editie van het European Business & Biodiversity Forum plaats in Brussel. Dit jaarlijkse WWF-evenement laat bedrijven en organisaties hun kennis delen en bijdragen aan een natuurpositieve toekomst.
Het Forum is dé plek om te leren van experts en koplopers in verschillende sectoren. Tijdens deze dag werd de essentiële samenwerking tussen sectoren en stakeholders benadrukt voor een natuurpositieve toekomst.
Een inspirerende dag vol kennis en innovatie
De dag begon met de welkomstwoorden van Alexandra Palt, executive director van WWF Frankrijk. Vervolgens werd vooruitgeblikt op de internationale natuuragenda, vlak voor COP16 in Colombia en kort na de Europese verkiezingen. Sprekers waren onder andere Humberto Delgado Rosa, directeur Europese Commissie Milieu, en Ester Asin, directeur WWF European Policy Office. Zij benadrukten het belang van ‘voluntary action’ door bedrijven op het gebied van beleidsbeïnvloeding. Met name na de recente EU-verkiezingen, waarbij een conservatiever Europees Parlement werd gekozen en het risico op deregulering van duurzaamheidswetgeving dus toenam.
Corporate sustainability & regelgeving
Een belangrijk onderwerp tijdens het forum was de impact van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Bernhard Frey (EFRAG) en WWF-econoom Sebastien Godinot gaven deelnemers inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van deze wetgeving. Er werd benadrukt dat transparantie essentieel is om verandering te stimuleren. Ook is impactmaterialiteit, zoals opgenomen in de CSRD, een nieuw en cruciaal concept om de impact van bedrijven op natuur vast te stellen.
Wetenschappelijk-gebaseerde doelen: van strategie naar actie
Hoe zetten bedrijven ambities om in actie? Dit was het centrale thema van de dag. Bedrijven zoals Alpro, Bel en H&M deelden hoe ze via het SBTN-raamwerk doelen voor natuurbehoud integreren in hun bedrijfsvoering. Holcim benadrukte dat “natuur het nieuwe klimaat is,” omdat meer dan de helft van het wereldwijde GDP afhankelijk is van de natuur. Tegelijkertijd merkten bedrijven als Holcim en Alpro op dat het implementeren van natuurdoelen binnen hun eigen operaties relatief eenvoudig is. Allen wordt dit veel moeilijker om binnen complexe waardeketens te realiseren, vooral bij samenwerking met kleine lokale leveranciers.
Financiering voor de toekomst
De financiering van de transitie naar duurzame bedrijfsmodellen was een ander cruciaal onderwerp. Aaron Vermeulen (WWF) en vertegenwoordigers van Rabobank, Robeco en andere financiële instellingen bespraken hoe bedrijven financiering kunnen krijgen voor hun natuurpositieve doelen. Peter van der Werf van Robeco benadrukte dat natuur ondertussen als een reëel bedrijfsrisico wordt erkend, niet langer als een filantropisch onderwerp. Peter benadrukte ook dat stakeholders dus weldegelijk de duurzaamheidsverslagen van bedrijven lezen en hierop reageren.
Terugkijken en take-aways
Je kan het hele event terugkijken op YouTube en een pdf met de belangrijkste take-aways lezen.