European Business & Biodiversity Forum 2024: Van beter doen naar doen wat de natuur nodig heeft

Op 19 september 2024 vond de tweede editie van het European Business & Biodiversity Forum plaats in Brussel. Dit jaarlijkse WWF-evenement laat bedrijven en organisaties hun kennis delen en bijdragen aan een natuurpositieve toekomst.

Het Forum is dé plek om te leren van experts en koplopers in verschillende sectoren. Tijdens deze dag werd de essentiële samenwerking tussen sectoren en stakeholders benadrukt voor een natuurpositieve toekomst.

Een inspirerende dag vol kennis en innovatie

De dag begon met de welkomstwoorden van Alexandra Palt, executive director van WWF Frankrijk. Vervolgens werd vooruitgeblikt op de internationale natuuragenda, vlak voor COP16 in Colombia en kort na de Europese verkiezingen. Sprekers waren onder andere Humberto Delgado Rosa, directeur Europese Commissie Milieu, en Ester Asin, directeur WWF European Policy Office. Zij benadrukten het belang van ‘voluntary action’ door bedrijven op het gebied van beleidsbeïnvloeding. Met name na de recente EU-verkiezingen, waarbij een conservatiever Europees Parlement werd gekozen en het risico op deregulering van duurzaamheidswetgeving dus toenam.

European Business & Biodiversity Forum 2024 3

Corporate sustainability & regelgeving

Een belangrijk onderwerp tijdens het forum was de impact van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) en de Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD). Bernhard Frey (EFRAG) en WWF-econoom Sebastien Godinot gaven deelnemers inzicht in de uitdagingen en mogelijkheden van deze wetgeving. Er werd benadrukt dat transparantie essentieel is om verandering te stimuleren. Ook is impactmaterialiteit, zoals opgenomen in de CSRD, een nieuw en cruciaal concept om de impact van bedrijven op natuur vast te stellen.

European Business & Biodiversity Forum 2024 1

Wetenschappelijk-gebaseerde doelen: van strategie naar actie

Hoe zetten bedrijven ambities om in actie? Dit was het centrale thema van de dag. Bedrijven zoals Alpro, Bel en H&M deelden hoe ze via het SBTN-raamwerk doelen voor natuurbehoud integreren in hun bedrijfsvoering. Holcim benadrukte dat “natuur het nieuwe klimaat is,” omdat meer dan de helft van het wereldwijde GDP afhankelijk is van de natuur. Tegelijkertijd merkten bedrijven als Holcim en Alpro op dat het implementeren van natuurdoelen binnen hun eigen operaties relatief eenvoudig is. Allen wordt dit veel moeilijker om binnen complexe waardeketens te realiseren, vooral bij samenwerking met kleine lokale leveranciers.

Financiering voor de toekomst

De financiering van de transitie naar duurzame bedrijfsmodellen was een ander cruciaal onderwerp. Aaron Vermeulen (WWF) en vertegenwoordigers van Rabobank, Robeco en andere financiële instellingen bespraken hoe bedrijven financiering kunnen krijgen voor hun natuurpositieve doelen. Peter van der Werf van Robeco benadrukte dat natuur ondertussen als een reëel bedrijfsrisico wordt erkend, niet langer als een filantropisch onderwerp. Peter benadrukte ook dat stakeholders dus weldegelijk de duurzaamheidsverslagen van bedrijven lezen en hierop reageren.

European Business & Biodiversity Forum 2024 2

Gerelateerde artikelen

Matevž Lenarčič

Wereld Natuur Fonds en Europese investeringsbank bundelen krachten

Het Wereld Natuur Fonds en de EIB, de investeringsbank van de Europese Unie, gaan samenwerken om meer geld vrij te maken voor klimaatadaptatie.
Meer info
WWF / Caroline Prins

Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds ondernemen actie om ecologische voetafdruk in Nederland te halveren richting 2030

Albert Heijn en WWF-NL presenteren aanpak die Nederlandse supermarkten kunnen gebruiken om de ecologische voetafdruk van het voedselsysteem te halveren in 2030.
Meer info
Matthieu Paley

Aardverschuiving in de palmolie-industrie nodig

De voedings- en cosmetica-industrie schiet nog steeds ernstig tekort als het aankomt op het gebruik van duurzame palmolie en daarmee het tegengaan van ontbossing.
Meer info

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe inzichten en tools voor de zakelijke markt en krijg je updates over grote WWF-projecten en tips voor duurzaam ondernemen.