Albert Heijn

Samen gaan WWF en Albert Heijn voor een halvering van de voetafdruk van het Nederlandse voedselsysteem.

Ons voedselsysteem is de grootste oorzaak van natuurverlies wereldwijd. Regenwouden worden gekapt om plaats te maken voor velden vol koeien en soja bestemd voor veevoer. De manier waarop we ons eten produceren en consumeren is onhoudbaar. We moeten naar een voedselsysteem in balans met de natuur. Daarom slaan WWF en Albert Heijn sinds 1 juli 2022 de handen ineen. Samen gaan we voor een halvering van de voetafdruk van het Nederlandse voedselsysteem voor 2030. Deze aanpak is uiteindelijk bruikbaar voor alle supermarkten in ons land.

Samen voor duurzaam voedsel 

Groenteafdeling supermarkt

Kari Schnellmann / WWF-Switzerland

Wat we doen

WWF en AH vinden elkaar in de missie om duurzaam geproduceerd, gezond en betaalbaar voedsel beschikbaar te maken voor iedereen. Dat is niet alleen goed voor de natuur, maar ook voor de gezondheid en de portemonnee van consumenten.

Om dit voor elkaar te krijgen is een verandering van de hele productieketen nodig. Van veld tot bord. Als grootste supermarkt van ons land heeft Albert Heijn invloed op deze keten. En met WWF’s kennis over het effect van voedselproductie op de natuur veranderen we het systeem van binnenuit.

Waar we naartoe werken

Deze wetenschappelijk onderbouwde aanpak kan in de toekomst gebruikt worden door alle supermarkten in Nederland. We richten ons op de lange termijn. Zo ontwikkelden we een monitoringssysteem waarmee supermarkten de effecten van de maatregelen kunnen meten. Op die manier pakken we samen de klimaat- en natuurcrisis aan en hopen we de hele branche te inspireren en motiveren om ook in actie te komen.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe inzichten en tools voor de zakelijke markt en krijg je updates over grote WWF-projecten en tips voor duurzaam ondernemen.