Een koffer vol impact
Hoe NORTVI bijdraagt aan natuurbehoud
Wat als je graag de wereld verkent, maar óók diezelfde aarde wil beschermen? Dan kies je natuurlijk voor een vervoersmiddel met zo min mogelijk uitstoot. Maar hoe zit het met je koffer? Die bleek vaak nog allesbehalve duurzaam, ontdekten broers Max en Sebastiaan van Dam en compagnon Marijn van Roij. Daarom startten ze hun eigen duurzame koffermerk NORTVI. En vanaf dag één zijn ze Business Supporter van WWF-NL. Max en Marijn vertellen hoe ze Black Friday ombuigen tot kans om de natuur te steunen.
Een koffer die blijft
Max: “Reizen is geweldig, maar we merkten dat veel koffers snel kapotgaan en vaak als mode-items worden ontworpen. Blijven ze onverkocht? Dan verdwijnen ze bij de afvalverwerking. Dat voelde zó verkeerd. We misten een duurzaam alternatief, dus besloten we dat zelf te maken: koffers van gerecycled materiaal, met een tijdloos ontwerp en een lange levensduur. In ons reparatiecentrum vervangen en recyclen we onderdelen, zodat je koffer altijd met je mee kan blijven reizen.”

"Niemand kan tegen natuurbehoud zijn"
- Max van Dam (L) en Marijn van Roij, eigenaars NORTVI
Waarom WWF?
Marijn: “Duurzaamheid zit in ons DNA. Daarom wilden we méér doen dan alleen milieuvriendelijke koffers maken. We besloten niet mee te doen aan Black Friday, omdat massaconsumptie haaks staat op onze waarden. WWF past perfect bij ons: net als wij heeft WWF een internationale blik en we zetten ons allebei actief in tegen plasticvervuiling in de oceaan.”
Max: “WWF overstijgt discussies. Iedereen begrijpt het belang van natuurbehoud. We hebben ook weleens lokale acties opgezet, zoals vakanties voor IC-personeel tijdens corona en hulpgoederen voor Oekraïne, maar die riepen soms verdeeldheid op. WWF staat daarboven. Niemand kan tegen een gezonde planeet zijn.”
Duurzaamheid als fundament
Max: “Veel van onze medewerkers kiezen bewust voor NORTVI omdat duurzaamheid hier geen loze belofte is, maar de kern van ons bedrijf. We verbazen ons nog steeds over hoe weinig grote modemerken écht met duurzaamheid bezig zijn.”
Marijn: “Gelukkig zien we dat consumenten en retailers steeds vaker duurzaamheid meenemen in hun keuzes. We communiceren daar zelf ook veel over via onze website en marketing. Naast onze WWF-support hebben we ook een inruilprogramma: oude koffers recyclen we samen met een sociale werkplaats.”

Als ondernemer bijdragen aan een groene toekomst
Max: “Wil je als ondernemer bijdragen aan duurzaamheid? Begin bij jezelf. Wij hebben vanaf dag één gezegd: dit is wie we zijn. Dat maakt het geloofwaardig en authentiek. Als je oprecht bijdraagt aan een groenere toekomst, word je daar uiteindelijk voor beloond.”
“Black Friday is nog steeds een topdag, ook zonder kortingen”
Marijn: “Op Black Friday verwachten mensen korting, maar wij doen het anders: we doneren een deel van de opbrengst aan WWF. Het mooie? Klanten waarderen het! Black Friday is nog steeds een topdag qua omzet, omdat mensen bewust kiezen voor een aankoop met impact.”
Wat brengt de toekomst?
Marijn: “We openen binnenkort een winkel in Berlijn en willen uitbreiden in Europa en de VS. Ons doel? Een volledig circulaire koffer. En hoe beter het met ons gaat, hoe meer we kunnen doen voor WWF!”
Waarom ieder bedrijf Business Supporter van WWF zou moeten zijn
Max: “Als je de kans hebt om iets goeds te doen, waarom zou je dat dan níet doen? Duurzaamheid wordt steeds belangrijker en consumenten verwachten dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Bovendien biedt het kansen: door Business Supporter te zijn, werken we samen aan een groene toekomst. We hopen dat andere ondernemers ons voorbeeld volgen!”
