Aardverschuiving in de palmolie-industrie nodig

Matthieu Paley

De voedings- en cosmetica-industrie schiet nog steeds ernstig tekort als het aankomt op het gebruik van duurzame palmolie en daarmee het tegengaan van ontbossing. Dat blijkt uit de zevende editie van WWF’s internationale Palmolie Scorekaart.

Hoewel een handjevol bedrijven als Unilever, FrieslandCampina en Lidl mooie en hoopvolle vooruitgang heeft geboekt, blijft de sector als geheel achter. ‘We bevinden ons op een cruciaal moment. Om het tij te keren is er meer nodig dan een aantal individuele inspanningen. Er is een aardverschuiving nodig. Elke inkoper van palmolie moet dit moment aangrijpen om grens overstijgend impact te maken op een schaal en snelheid die onze aarde nu dringend nodig heeft’, aldus WWF.

Aaron Gekoski / WWF-US

Niet duurzaam geproduceerde palmolie heeft een verwoestend effect op onze tropische bossen, iconische diersoorten als de Aziatische olifant en de tijger, lokale gemeenschappen en uiteindelijk het wereldwijde klimaat. De meeste bedrijven zegden eerder toe alleen nog duurzame palmolie in te kopen en produceren. Helaas laat de Scorekaart zien dat slechts 59 procent van alle palmolie duurzaam is geproduceerd.

Voor het onderzoek nam WWF de toeleveringsketen van 285 grote bedrijven onder de loep. Geen enkel bedrijf haalde de topscore van 24. De gemiddelde score van 14.7 toont aan dat er voor de voedings- en cosmetica-industrie werk aan de winkel is. De meeste bedrijven willen overstappen op volledig duurzame palmolie. Om deze beloftes te laten slagen, roept WWF bedrijven op om duidelijke tijdlijnen en implementatieplannen op te zetten.

Gerelateerde artikelen

Matevž Lenarčič

Wereld Natuur Fonds en Europese investeringsbank bundelen krachten

Het Wereld Natuur Fonds en de EIB, de investeringsbank van de Europese Unie, gaan samenwerken om meer geld vrij te maken voor klimaatadaptatie.
Meer info
WWF / Caroline Prins

Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds ondernemen actie om ecologische voetafdruk in Nederland te halveren richting 2030

Albert Heijn en WWF-NL presenteren aanpak die Nederlandse supermarkten kunnen gebruiken om de ecologische voetafdruk van het voedselsysteem te halveren in 2030.
Meer info

Terugblik Business Supporter Event Millingerwaard

Op 19 juni WWF vond het Business Supporter event plaats in de Millingerwaard, vlakbij Nijmegen.
Meer info

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe inzichten en tools voor de zakelijke markt en krijg je updates over grote WWF-projecten en tips voor duurzaam ondernemen.