Albert Heijn en Wereld Natuur Fonds ondernemen actie om ecologische voetafdruk in Nederland te halveren richting 2030

Albert Heijn en WWF-NL presenteren aanpak die Nederlandse supermarkten kunnen gebruiken om de ecologische voetafdruk van het voedselsysteem te halveren in 2030.

Albert Heijn heeft afgelopen jaren met WWF-NL samengewerkt aan het opstellen van de aanpak en is de eerste Nederlandse supermarkt die zich hieraan committeert.

Ondertekening Basket AH.JPG

Thema’s met grote milieu-impact in de voedselsector

De onderbouwde aanpak richt zich op zeven thema’s met een grote milieu-impact in de voedselsector: klimaat, voedselverspilling, verpakkingen, ontbossing en landconversie, eetpatronen, landbouw en vis. Het plan bevat duidelijke doelstellingen en concrete handvatten voor Nederlandse supermarkten om hun ecologische impact te halveren richting 2030.

Albert Heijn en WWF-NL bundelen krachten

Albert Heijn heeft sinds 2022 een partnership met WWF-NL. Door de samenwerking met WWF-NL bundelen we krachten om het voedselsysteem versneld te verduurzamen. Anita Scholte op Reimer, directeur Duurzaamheid en Kwaliteit bij Albert Heijn:

“Albert Heijn wil vanuit haar missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ een leefbare aarde overdragen aan toekomstige generaties. Hiervoor is verandering nodig in de hele voedselproductieketen, van boer tot bord. De samenwerking met WWF-NL draagt bij aan het blijven zetten van onze duurzame stappen en geeft ons een onderbouwde richting voor de komende jaren.”

Bart Geenen, Chief Conservation Officer van WWF-NL vervolgt:

“Vanuit WWF-NL zijn wij blij dat Albert Heijn de eerste supermarkt is die zich aan deze ambitieuze doelen heeft verbonden. Wij werken samen aan een voedselketen die bijdraagt aan het tegengaan van ontbossing, het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen, ‘Nature Positive’ landbouw en gezond voedsel voor iedereen. Zodat we met ons eten bijdragen aan een ‘Nature Positive’ wereld.”

Verduurzamen van het voedselsysteem

Albert Heijn is de eerste supermarkt in Nederland die zich aan deze doelstellingen committeert en hoopt dat andere supermarkten volgen om zich ook te committeren aan ambitieuze duurzaamheidsdoelen voor 2030. Door gezamenlijk op te trekken, kunnen supermarkten een significante bijdrage leveren aan het verduurzamen van het voedselsysteem. Supermarkten hebben de vrijheid om per thema hun eigen strategieën te bepalen voor het implementeren van de maatregelen.

Dieren laten van zich horen

Naast het opstellen van de aanpak om de ecologische voetafdruk te halveren richting 2030, werkt Albert Heijn ook op andere vlakken samen met WWF-NL. De afgelopen drie weken liep de spaaractie ‘Dieren laten van zich horen’, waarmee Albert Heijn en WWF-NL bij klanten bewustzijn creëerden voor bijzondere diersoorten en hun leefgebieden. De campagne was een doorslaand succes.

Gerelateerde artikelen

Matevž Lenarčič

Wereld Natuur Fonds en Europese investeringsbank bundelen krachten

Het Wereld Natuur Fonds en de EIB, de investeringsbank van de Europese Unie, gaan samenwerken om meer geld vrij te maken voor klimaatadaptatie.
Meer info
Matthieu Paley

Aardverschuiving in de palmolie-industrie nodig

De voedings- en cosmetica-industrie schiet nog steeds ernstig tekort als het aankomt op het gebruik van duurzame palmolie en daarmee het tegengaan van ontbossing.
Meer info

Terugblik Business Supporter Event Millingerwaard

Op 19 juni WWF vond het Business Supporter event plaats in de Millingerwaard, vlakbij Nijmegen.
Meer info

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe inzichten en tools voor de zakelijke markt en krijg je updates over grote WWF-projecten en tips voor duurzaam ondernemen.