Petteri Hautamaa / WWF
Research

Rapport: Nature is Now

Steeds meer bedrijven voelen de noodzaak om rekening te houden met natuur en biodiversiteit in hun bedrijfsvoering, rapportage en strategische planning. Dit komt voort uit een groeiend bewustzijn van de relevantie voor de bedrijfsvoering, maar ook door nieuwe wetgeving zoals de duurzaamheids- en klimaatrapportages uit de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Voor veel bedrijven blijkt het nog ingewikkeld om dit in de praktijk te brengen; niet iedereen is een natuurexpert en volledige data ontbreken. WWF-NL en Deloitte Nederland willen Nederlandse bedrijven helpen en presenteren daarom vandaag het rapport ‘Nature is Now’; een gids voor bedrijven met een natuurambitie. 

Het delicate evenwicht van onze ecosystemen wordt bedreigd, en het bedrijfsleven heeft een cruciale rol in de bescherming van de natuurlijke hulpbronnen van onze planeet. Dit is urgent. Slechts 5% van de bedrijven wereldwijd heeft hun impact op de natuur in kaart gebracht, 13% doet aan ecosysteembehoud, en slechts 6% heeft ontbossingsdoelen gesteld. Ook Nederlandse bedrijven kunnen meer doen. Ze ondervinden immers de gevolgen van ontbossing, overstromingen of biodiversiteitsverlies. Het risico op lagere opbrengsten neemt toe. Daarnaast hebben steeds meer bedrijven de wens om de wereld en de natuur te verbeteren.
 
Dit rapport, een samenwerking tussen WNF-NL en Deloitte Nederland, dient zowel als hulpmiddel als oproep tot actie voor bedrijven. Het biedt praktische richtlijnen voor bedrijven die hun natuurreis beginnen of al zijn begonnen. De gids legt de impact op de natuur uit, geeft concrete handvatten en tools om mee aan de slag te gaan, en beschrijft verschillende voorbeelden. Met een natuurtransitieplan kunnen bedrijven de overstap soepel maken. Door hun bedrijfsvoering af te stemmen op de natuur, verminderen ze de impact op de natuur en creëren en tegelijkertijd nieuwe mogelijkheden voor groei en innovatie.
 

Jaarlijks organiseert WWF bovendien het European Business & Biodiversity Forum. Deze bijeenkomst biedt deelnemers de unieke kans om kennis op te doen, ideeën uit te wisselen en samen te werken aan innovatieve oplossingen voor biodiversiteitsverlies. Door samen te werken met partners uit het bedrijfsleven en de publieke sector, blijft WWF streven naar een toekomst waarin bedrijven een positieve impact hebben op de natuur. Interesse? Neem contact op met ons bedrijventeam business@wwf.nl
 
Ook ontwikkelde WWF wereldwijd twee screeningstools voor bedrijven om de milieu-impact van bedrijven te bepalen: de waterrisicofilter (WRF) en de biodiversiteitsrisicofilter (BRF). Waar is ruimte of noodzaak voor verbetering? De gratis online tools verschaffen inzicht en tonen oplossingen. 

Kijk nu wat de tools voor jou kunnen betekenen

Gerelateerde onderzoeken

Rapport: Solving the Great Food Puzzle

Het voedselsysteem is een grote puzzel: zoveel stukjes en onderdelen, dat het lastig te begrijpen is hoe ze in elkaar passen. Dit onderzoek biedt inzicht in de factoren die het meeste bijdragen aan transformatie naar een duurzame voedselproductie en -consumptie.
Meer info

Gezond eten binnen de grenzen van één aarde

In dit onderzoek berekent WWF waar de planetaire grenzen voor de Nederlandse voedselconsumptie precies liggen.
Meer info

Living Planet Report Nederland

Het Living Planet Report beschrijft hoe de staat van natuur in Nederland zich sinds 1990 ontwikkelt. Helaas is het geen goed nieuws, maar we zijn nog niet te laat.
Meer info

The Impact of Dutch Imports on Nature Loss Worldwide

In dit rapport lees je wat de Nederlandse vraag naar soja, palmolie, mais, kokos, cacao, rundvlees, leer en hout teweegbrengt in andere delen van de wereld.
Meer info

Eetplan voor de planeet

Met wat aanpassingen op ons bord en bewuster boodschappen doen, kan iedereen gezond en genoeg eten. lees onze toolkit.
Meer info

A nature-positive Dutch financial sector

De rol van beleidsmakers, toezichthouders en de private sector.
Meer info

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Meld je aan voor onze tweemaandelijkse nieuwsbrief. Dan houden we je op de hoogte van nieuwe inzichten en tools voor de zakelijke markt en krijg je updates over grote WWF-projecten en tips voor duurzaam ondernemen.